Sarah is in de overgang. Met gerichte sport, gezonde voeding én humor gaat zij haar overgangsklachten te lijf.

Burn baby burn

Burn baby burn

Meer info?

De overgang van A tot Z

Geloof me, je had nog nooit zoveel goede redenen om een abonnement op de sportschool te nemen dan nu je in de overgang bent.

Dat is ook wat. Misschien heb je er een of meer zwangerschappen op zitten en ben je er met bloed, zweet en tranen in geslaagd je vertrouwde lijf terug te vinden.

Resultaat

Misschien heb je in het verleden een of meer geslaagde lijnpogingen ondernomen – wie van ons heeft dat niet? – en koester je het zwaar bevochten resultaat. Of misschien kon je juist altijd eten wat je maar wilde zonder een grammetje aan te komen.

Overgang

Dan is daar de overgang. En als er iets een serieuze bedreiging voor je taille is, dan is het dat. En waar het je vroeger wel lukte om het ongewenste uitdijen met flink sporten en gezond eten een halt toe te roepen, lukt dat je nu niet meer. Terwijl je toch echt dezelfde maatregelen neemt als vroeger. En daar zit ‘m de kneep. Het slechte nieuws is namelijk dat het niet meer zo werkt zoals vroeger. En dat gaat ook niet meer gebeuren.

1% per jaar

Dat heeft twee belangrijke oorzaken. Allereerst verliezen vrouwen vanaf hun 40e ongeveer 1% spiermassa per jaar, tenzij je actie onderneemt om dat te voorkomen. Dat heeft gewoon met ouder worden te maken. Spieren zijn je grootste calorieverslinders. Heb je minder spiermassa, dan verbrand je minder, en verbrand je minder maar eet je hetzelfde als vroeger, dan kom je dus aan.

Oestrogeen

Daarnaast is er de overgang. In de paar jaar die de overgang duurt, produceert je lichaam steeds minder eitjes en houdt daar uiteindelijk zelfs mee op. De voorraad die je nog had, raakt uitgeput en onbruikbaar. En dat heeft nogal wat gevolgen. Je eitjes produceren namelijk het vrouwelijk hormoon oestrogeen. En oestrogeen houdt onder andere je huid soepel, je humeur op peil en je stofwisseling aan de gang. Vrouwen hebben tijdens de overgang gemiddeld 20% minder calorieën nodig dan voorheen.

Stretchbroek met elastiek

Nu het goede nieuws: het betekent echt niet dat je voortaan veroordeeld bent tot een zwarte afkledende stretchbroek met elastiek en wijdvallende tuniek. Je kunt zelf veel doen om je taille te behouden – of terug te winnen. Makkelijk? Nee, dat niet. Je moet het wel echt willen. Dat betekent simpelweg minder en anders eten en meer verbranden. Maar de echte sleutel tot succes ligt in krachttraining.

Niet afgeschreven

Verloren en verwaarloosde spieren zijn namelijk beslist niet afgeschreven. Met krachttraining blaas je er nieuw leven in en je bouwt ze op. Onderzoeken wijzen uit dat er zelfs op hoogbejaarde leeftijd nog goede resultaten te boeken zijn!

Strak, sterk & sexy

Bij een goede krachttraining worden de grote spiergroepen aangepakt van je hele lijf. En reken maar dat dat geploeter wordt beloond:

  • Je wordt sterker
  • Je wordt slanker
  • Je krijgt er een strak & sexy lijf van
  • Je verbrandt meer calorieën
  • Het houdt je botten sterk
  • Je krijgt er energie van

Weegschaal

Het is geen cardio, dus je valt van de krachttraining zelf niet af. Je kunt zelfs – even – meer gaan wegen, omdat je spieren opbouwt en spieren zwaarder zijn dan vet. Maar omdat spieren minder plaats innemen dan vet, word je wel degelijk slanker en strakker. Het is even een mindset, maar het resultaat in de spiegel, dat is toch wat uiteindelijk telt?

 

Print Friendly
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Plaats een reactie

De overgang??? Neeee!