Sarah is in de overgang. Met gerichte sport, gezonde voeding én humor gaat zij haar overgangsklachten te lijf.

Zen, soepel & sexy

Zen, soepel & sexy

Meer info?

De overgang van A tot Z

Het duurde even voor het wat werd tussen ons, maar inmiddels ben ik helemaal verslaafd aan yoga. Ik merk dat het echt goed is voor dit stramme lijf.

Rekken en strekken

En regelmatig yoga, als in minimaal een keer in de week, maakt je net zo sterk als krachttraining, maar wel een stuk soepeler. Het is veel meer dan een beetje rekken en strekken. Met een stevige power- of hot yogasessie verbrand je ook flink wat calorieën. Bovendien kan yoga je helpen om beter met overgangsklachten om te gaan.

Daarom: of je nu kiest voor Hatha, Hot, Power, Bikram, Ashtanga of Yin: 10 hele goede redenen waarom je eigenlijk geen yogales meer zou mogen missen!

1. Yoga is voor jong en oud

Heb je nog nooit aan yoga gedaan? Geen probleem. Je kunt heel goed met yoga beginnen wanneer je rond de 50 bent. Ervaring of leeftijd tellen niet, en juist wanneer je ouder wordt, kun je veel baat hebben bij yoga, omdat we nou eenmaal allemaal strammer en stijver worden met de jaren.

2. Yoga maakt je lenig

Het is een misverstand dat je lenig moet zijn om aan yoga te kunnen doen. Dat word je namelijk vanzelf door yoga! Yoga maakt je spieren langer en soepeler, waardoor je lichaam beweeglijker en leniger wordt. Ook belangrijk: je krijgt er een betere houding door. Yoga zorgt ook voor meer bewegingsruimte in je gewrichten. Als je met regelmaat yoga beoefent, worden de gewrichten steeds flexibeler.

Yoga is voor hardlopers eigenlijk een onmisbare aanvulling. Van hardlopen word je op den duur, los van je leeftijd, enorm stram en stijf. En een yogales zit boordevol rek- en strekoefeningen, waardoor je spieren soepel en sterker worden en de kans op hardloopblessures afneemt.

3. Yoga vermindert stress

Dankzij de ontspannings- en meditatieoefeningen vloeit de spanning weg uit je lijf. Het maakt je hoofd leeg en ontspant. En die ademhalingsoefeningen uit de les kunnen je vervolgens ook in het dagelijks leven helpen beter met stress om te gaan.

Toch is het niet alleen een geestelijke rust die over je heen komt. Dankzij ontspanningsoefeningen daalt de hoeveelheid cortisol, ofwel het stresshormoon, in je lichaam, en ook daardoor kun je je beter ontspannen.

4. Yoga zorgt voor een betere ademhaling

Yoga leert je rustiger, dieper en bewuster adem te halen. Daarmee functioneren je longen beter, die op hun beurt zuurstofrijk bloed door je hele lichaam sturen. Een rustige, diepe ademhaling is bovendien de manier om te ontspannen in tijden van stress.

5. Yoga helpt je beter slapen

Een leeg hoofd, een ontspannen lijf, een moe maar voldaan gevoel: niet zo gek dus dat veel mensen beter slapen door yoga!

6. Yoga maakt je sterk

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een makkie: een beetje rekken en strekken op een matje. Maar veel yogaoefeningen vergen het uiterste van je spieren. Je traint als het ware met je eigen lichaamsgewicht en dat maakt dat je langzaam maar zeker je spieren opbouwt. Bovendien train je met yoga delen (spieren) van je lichaam die bij geen enkele andere sport aan bod komen.

Een goede yogasessie spreekt alle spieren in je lichaam aan, waardoor je hele lijf sterker wordt. De staande houdingen versterken onder andere je bovenbeenspieren en buikspieren. Bij zittende oefeningen versterk je je rug en wervelkolom. Liggende houdingen zijn goed voor de buik- en rugspieren.

7. Yoga is goed voor je conditie

Probeer het maar eens: een halve minuut in de Plank of in de Down Dog. Sommige yoga-oefeningen kosten behoorlijk wat inspanning en jagen je hartslag flink omhoog.

Bewegen is belangrijk, maar niet iedere rondom50-vrouw heeft zin in een uitputtende cardiosessie. En wanneer je nooit (veel) aan sport hebt gedaan, neemt de kans op blessures wanneer je nu begint toe. Je bent immers niet zo sterk en flexibel meer als tien, twintig jaar geleden. Met yoga heb je wel de voordelen, maar niet de nadelen van het bewegen en kun je op een beheerste manier toch aan je conditie, spierkracht en lenigheid werken.

8. Yoga maakt je slank

Met yoga bouw je spieren op, je werkt aan je conditie en je verbrandt calorieën. Zo kun je ook met yoga gewicht verliezen. Maar belangrijker is dat het je figuur verbetert doordat je er mooie, lange spieren en een betere houding van krijgt.

9. Yoga maakt je botten sterk

Een ander groot voordeel van yoga is dat het je botten sterk maakt en houdt. Je denkt bij osteoporose (botontkalking) misschien aan broze oude dametjes met een lila permanentje die voetje voor voetje achter de rollator schuifelen, maar niets is minder waar.

Vanaf je dertigste neemt de dichtheid van je botten al af. En onder invloed van de overgang is er helemaal geen houden meer aan. Oestrogeen remt namelijk ook de afbraak van botweefsel. Wanneer je oestrogeenproductie afneemt, worden je botten (eerst) poreus en (uiteindelijk) breekbaar.

Niet roken, weinig alcohol en extra vitamine D, maar vooral veel bewegen zorgen dat je botaanmaak wordt gestimuleerd. En dat hoeft dus niet per se een cardiosport als hardlopen, sh’bam of wielrennen te zijn. Elke vorm van beweging is goed voor je botten. Yoga is daarbij ook nog eens een veilige sport voor vrouwen die al last hebben van botontkalking en voor wie bijvoorbeeld hardlopen geen optie (meer) is. En er is geen enkele reden om er niet na je 50ste mee te beginnen.

10. Yoga helpt je door de overgang

Yoga kan je door de overgang helpen doordat het je in staat stelt beter met overgangsklachten als bijvoorbeeld opvliegers om te gaan. Stress kan opvliegers veroorzaken. Yoga is goed tegen stress en wie goed leert ontspannen zou zo wel eens heel wat van die gewraakte hitteaanvallen buiten de deur kunnen houden.

 

Print Friendly
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Plaats een reactie

De overgang??? Neeee!