Sarah is in de overgang. Met gerichte sport, gezonde voeding én humor gaat zij haar overgangsklachten te lijf.

Lekker niet hip

Lekker niet hip

Meer info?
De overgang van A tot Z

Is afvallen tijdens de overgang een kansloze missie? Gelukkig niet, zolang je maar je gezond verstand gebruikt.

Body issue

Ik las deze week in de ‘body issue’ van de Grazia een artikel over jonge vrouwen die helemaal losgaan in een of andere zogenaamd gezonde dieethype en daarin zover doorslaan dat ze niet meer menstrueren en hun hele metabolisme de vernieling in helpen. Met enorme gevolgen. Niet alleen vliegen de verloren kilo’s er meedogenloos in veelvoud weer aan, je lijf en je zelfvertrouwen krijgen er een enorme dreun van.

Smoothie

Dat je niet kunt leven op een slappe groene smoothie en een handje ongebrande amandelen per dag, terwijl je als een dolle op de crosstrainer staat, dat snapt toch iedereen?

Oude taart

Blijkbaar moet je eerst een oude taart worden om je te realiseren dat dat echt, echt, echt niet werkt. Want ik geef toe, als jong fruitig gebakje heb ik me ook wel gestort op een crashdieet in de hoop mijn toen veel slankere lijf nog slanker te krijgen.

Oestrogeen

Maar ja, nu ben ik in de overgang. En nu kan ik wel wat goede adviezen en richtlijnen gebruiken om een beetje in vorm te komen en te blijven. Het is echt lastiger nu. Het lijkt af en toe wel of mijn lijf een loopje met me neemt. Het werkt gewoon niet meer zo mee als vroeger!

Stofwisseling

Dat blijkt verschillende oorzaken te hebben. Wanneer je in de overgang komt, draaien je vetverbranding en je stofwisseling op een lager pitje. Die worden namelijk gestimuleerd door oestrogeen, en daarvan produceer je nu steeds minder.

20% minder

In cijfers: vrouwen in de overgang hebben gemiddeld per dag 20% minder calorieën nodig dan voorheen. Oftewel: bleef je vroeger slank met zo’n 2000 calorieën per dag, dan heb je nu nog maar 1600 calorieën nodig. Dat is al gauw twee boterhammen met kaas en een koffie verkeerd minder.

Rond je middel

Alsof dat al niet genoeg is om mee te dealen, verlies je vanaf je 40e 1% spiermassa per jaar. Spieren zijn je grootste calorieverbranders, dus zelfs wanneer je normaal blijft eten, kom je toch aan. Bovendien plakken die extra kilo’s niet meer vrouwelijk aan je achterwerk en je heupen, maar rond je middel, rug en buik, zoals bij mannen. Dat komt doordat het mannelijke hormoon testosteron meer ruimte krijgt.

Kansloze missie?

Genoeg slecht nieuws. Het goede nieuws is dat het zeker niet onmogelijk om nu op gewicht te blijven of af te vallen. Zolang je maar een beetje je gezond verstand blijft gebruiken.

Slagroomsoes

Geen crashdieet, niks hips, gewoon de schijf van vijf en calorieen tellen om te weten of je die slagroomsoes of bitterbal vandaag wel of maar beter niet kunt nemen. Echt, veel ingewikkelder hoeft het niet te zijn. 

Strak

En bewegen natuurlijk. Cardio is goed voor je, maar de echte sleutel tot succes ligt in krachttraining. Met krachttraining bouw je verloren spieren weer op, waardoor je weer meer calorieën verbrandt. Bovendien kom je er letterlijk mee in vorm: je krijgt een strakker, mooier figuur van.

Uurtje per week werkt

En er is nog beter nieuws: meer dan een uur per week hoeft dat je niet te kosten. Dat is namelijk onderzocht, door de Nederlandse Esmee Bakker en zij haalde met haar onderzoek vorige week de wereldpers. Een uurtje trainen per week, zo stelt zij, heeft al een gunstig effect op je bloedsuiker, je cholesterolgehalte en je gewicht. Kom op, een uurtje per week, dat moet toch lukken?

sarahmagazine_wordtvervolgd_zwart

Print Friendly
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Plaats een reactie

De overgang??? Neeee!

There is no content to display.

There is no content to display.

There is no content to display.

There is no content to display.