Sarah is in de overgang. Met gerichte sport, gezonde voeding én humor gaat zij haar overgangsklachten te lijf.

Aan het lijntje

Aan het lijntje

Meer info?

De overgang van A tot Z

Eerlijk is eerlijk, soms vervloek ik mijn eigen stoerheid.

Want hoewel ik van iedere hap en slok heb genoten, had ik het aantal ongebreidelde SAS-dagen toch beter een beetje binnen de perken kunnen houden. Bijna vijf kilo in drie maanden erbij. Heb ik nog geluk dat ik ben blijven sporten, anders had ik met het grootste gemak het dubbele gehaald.

Vetlaagje

Maar ja, als ik straks in de lente mijn nieuw verworven spieren wil showen in een mouwloos jurkje, zal ik ze eerst van het nog nieuwere vetlaagje moeten ontdoen. Ik hou helemaal niet van lijnen, en ik geloof niet in dieten, maar met ‘gewoon even rustig aan doen’ ga ik het niet meer redden, helaas. De overgang vertraagt mijn stofwisseling en mijn zwembandje blijkt erg aan mij gehecht. Letterlijk.

Collaterale damage

Toch ga ik er niet heel erg onder gebukt. Ik heb al weken nauwelijks meer opvliegers, slaap eindelijk weer als een roosje en kan inmiddels ook weer over de wallen heen kijken. Daarbij vergeleken is het wegwerken van deze collaterale damage een fluitje van een cent, toch?

Slapend dik

Nu schijnt ook zo te zijn dat je aankomt wanneer je minder dan zes uur per nacht slaapt. En die zes uur, die heb ik wekenlang niet gehaald. Dus misschien is het niet alleen een kwestie van portiecontrole, of het ontbreken daarvan.

Braaf

Maar goed, wat er in drie maanden aan is gekomen, kan er ook in drie maanden af. Dus ik zit gewoon weer ’s ochtends braaf aan de havermout, leg meer groente dan vlees maar liever nog vis op mijn bord, doordeweeks wordt alcoholvrij en ik mag maximaal een dag per week los op iets lekker onverantwoords – pizza! chocola! ijs! – om het geleden leed een klein beetje te compenseren. Saai maar waar.

Nieuwe gerechtjes

Gelukkig zijn er sites als EatingWell (aanrader!) Fitdutchies.nl,  en good old Weight Watchers ter inspiratie, en omdat ik nou eenmaal van de papiergeneratie ben, liggen bij mij in de keuken ook het kookboek van Runner’s World en bladen als Happy in Shape binnen handbereik. Ideeën genoeg voor gezonde, lekkere en slanke gerechtjes.

Courgetti

Mijn favoriet: courgetti! Ik wilde er nooit aan, maar het is een vette hit. Ik vervang de helft van een normale portie volkorenspaghetti door deze skinny slierten. Scheelt onwijs veel calorieën. Ik kook de slierten anderhalve minuut om ze een beetje knapperig te houden, meng ze met de gekookte volkorenpasta en serveer ze met een pittige tomatensaus met kleine gehaktballetjes – gemaakt met havermout – of met geroerbakte champignons, spinazie, knoflook en Parmezaanse kaas.

Slawrap

En voor de lunch: slawraps! Een blad ijsbergsla belegd met garnalen, een beetje yoghurtmayo en avocado, of met kikkererwten, koriander en kipfilet, of met rosbief, mierikswortel en komkommer, wat je maar wilt. Ook geen slechte koolhydraat in te bespeuren. En het is ideaal om mee naar kantoor te nemen, in zo’n handige hippe bento-box.

Halfjaar?

Ik heb genoeg nieuwe gerechtjes ontdekt om een halfjaar mee vooruit te kunnen. Maar pff een halfjaar? Dat zal toch hopelijk niet nodig zijn?

sarahmagazine_wordtvervolgd_zwart

Print Friendly
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Plaats een reactie

De overgang??? Neeee!