Sarah is in de overgang. Met gerichte sport, gezonde voeding én humor gaat zij haar overgangsklachten te lijf.

Net dat beetje extra

Net dat beetje extra

Meer info?

De overgang van A tot Z

Oké, je kunt je dan wel letterlijk door de overgang heen eten, soms heb je daar gewoon helemaal geen zin in of de tijd/energie/gelegenheid/ingrediënten voor. 

Juist omdat het in de dagelijkse praktijk niet altijd mogelijk is om alles uit voeding te halen, hebben veel vrouwen tijdens de overgang baat bij voedingssupplementen.

Welke?

Keus genoeg bij de drogist of natuurwinkel, maar wat werkt nou echt en wat is een verstandige aanvulling? Daar is helaas geen algemeen antwoord op te geven. Welk supplement het beste bij jou past hangt af van waar jij last van en behoefte aan hebt. Je kunt het laten testen bij gespecialiseerde instanties (je vindt er verschillende die dit doen via Google, is meestal niet goedkoop), maar meestal is het een kwestie van uitproberen. Gelukkig geldt voor vrijwel alle supplementen: baat het niet dan schaadt het niet.

Een klein overzicht van de bekendste aanvullingen:

Isoflavonen

Isoflavonen zijn fyto-oestrogenen, oftewel plantaardige oestrogenen. Ze zitten onder meer in soja, groenten, peulvruchten en noten (zie de uitgebreide lijst in A tot Z) en zijn ook als voedingssupplement verkrijgbaar. Deze bevatten een hoge concentratie fyto-oestrogenen.

Een dagelijkse dosis kan overgangsklachten als opvliegers verminderen en heeft een gunstige invloed op de botaanmaak, de cholesterolhuishouding en hart- en bloedvaten.

Isoflavonen zijn zonder recept verkrijgbaar bij drogist en natuurwinkel. Bekende leveranciers zijn Solgar, Vital Green, De Tuinen en de VitaminStore.

Rode klaver

Rode klaver is ook een bron van isoflavonen. Actrice Susan Sarandon kwam er naar eigen zeggen moeiteloos de overgang mee door. Het vermindert opvliegers, reguleert je onregelmatige menstruatiecyclus en zou zelfs helpen tegen de humeurigheid en depressieve gevoelens die je soms kunnen overvallen.

Omega’s

Omega 3, 6 en 9 zijn goede vetten, de meervoudig onverzadigde vetten. Ze komen voor in vette vis zoals haring, makreel en zalm. De plantaardige variant zit in bijvoorbeeld lijnzaadolie en koolzaadolie. Je hebt deze goede vetten nodig. Ze beschermen tegen hart- en vaatziekten en stimuleren de stofwisseling en vetverbranding.

Lukt het niet om twee keer per week vette vis te eten? Neem dan elke dag een visoliecapsule, verkrijgbaar van vele merken bij iedere drogist en natuurvoedingswinkel, en bij de meest supermarkten.

Calcium/vitamine D

Calcium heb je nodig voor sterke botten. Vanaf je dertigste neemt de dichtheid van je botten al af, en tijdens de overgang is er helemaal geen houden meer aan. Oestrogeen stimuleert namelijk ook de botaanmaak waardoor osteoporose (botontkalking) op de loer ligt.

Lukt het je niet om voldoende calcium uit je voeding te halen, dan kun je het aanvullen met calciumtabletten, verkrijgbaar bij iedere drogist, supermarkt en natuurvoedingswinkel.

Maar let op: je hebt weer vitamine D nodig om de calcium beter op te nemen! Vitamine D zit onder andere in vette vis, eieren en volle melkproducten. De meeste vitamine D echter wordt door onze huid gemaakt uit zonlicht, vooral in de maanden april tot september als de zon krachtig genoeg is.

Calciumtabletten slikken heeft dus alleen zin als je ook let op je vitamine D-inname.

Multivitaminen

Met een goede multivitamine zit je elke dag goed wat betreft je behoefte aan vitamines en mineralen. Uit onderzoek blijkt wel dat goedkoop vaak duurkoop is: kies voor het betere merk, samengesteld speciaal voor vrouwen in de overgang. Door de toevoeging van bijvoorbeeld zilverkaars en omega-vetzuren, geven die je net een beetje extra.

Op www.solgar.nl vind je een handig testje om te bepalen welke multivitamine bij jouw levensstijl en leeftijd past.

Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen worden al eeuwenlang ingezet in de strijd tegen overgangsklachten. Veel vrouwen hebben er baat bij, evenzoveel vrouwen vinden het drie keer niks. Spreekt the natural way je aan, dan vind je een schat aan informatie in het boek De overgang, een nieuwe levensfase, van de Amerikaanse schrijfster Susun S. Weed (uitgeverij Rozhanita). Een kleine selectie:

  • Hop: slaapverwekkend, vochtafdrijvend en bevat veel fyto-oestrogenen.
  • Kamille: rustgevend, helpt je slapen, vermindert opvliegers, goed voor je huid.
  • Brandnetel: rijk aan fyto-oestrogenen, goed voor sterke botten en het zuivert je huid.
  • Specerijen in zaadvorm, zoals koriander, komijn, maanzaad, mosterdzaad, sesam, fenegriek, anijs en venkel bevatten fyto-oestrogenen. Gebruik de zaden om je gerechten te kruiden, of trek er een kop thee van. Gebruik dan ongeveer een eetlepel op een kop heet water.
  • Zeewier: bevat fyto-oestrogenen. Volgens Susun is zeewier het geheim van de goede gezondheid van Japanse vrouwen, en niet soja…
  • Zilverkaars: werkt tegen opvliegers, slapeloosheid en moodswings.
  • Ginseng: om opvliegers te voorkomen en je spijsvertering een boost te geven.
  • Salie: goed tegen nachtzweten en opvliegers. Heerlijk in dit pastagerecht met gebakken salie!

Overgangsconsulente

Wil je meer weten over supplementen? Kijk op de site van EVA, de Energieke Vrouwen Academie (www.energiekevrouwenacademie.nl), maak een afspraak met een consulente van Care for Women (www.careforwomen.nl) of een overgangsconsulente van de vrouwenkliniek bij jou in de buurt. Die weten (ook) veel, zo niet alles, over zinloze en zinvolle supplementen.

Print Friendly
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 reactie op Net dat beetje extra

  1. Janny Ledeboer schreef:

    Er zijn ook onafhankelijke Overgangsconsulente aangesloten bij de VOC niet verbonden aan producten.
    http://Www.overgangsconsulte.com

Plaats een reactie

De overgang??? Neeee!

There is no content to display.

There is no content to display.

There is no content to display.

There is no content to display.