Sarah is in de overgang. Met gerichte sport, gezonde voeding én humor gaat zij haar overgangsklachten te lijf.

Alles op een rijtje

Alles op een rijtje

Meer info?

De overgang van A tot Z

Denken in oplossingen, niet in problemen. Als we dat nou ook eens met de overgang zouden doen?

Vergeet die treurige lijst met klachten die alleen maar het idee bevestigt dat het einde van je houdbaarheidsdatum in zicht is en waardoor je je oud en ongelukkig voelt. We weten het nu wel: de overgang kan een heftige periode zijn die er geestelijk en lichamelijk flink inhakt. Bladiebladiebla.

To do

Dat kan anders. En leuker. Makkelijk? Nee, je moet het wel echt willen. Maar een positieve aanpak werkt volgens mij altijd beter. Daarom: vergeet de don’ts. Dit zijn de do’s om de overgang een beetje leuk door te komen.

1. Lekker en gezond eten

Geef je menu een update met Sarahs Weekmenu. Met een dagelijkse portie fyto-oestrogenen, het plantaardig equivalent van ons vrouwelijke hormoon, kun je je letterlijk door de overgang heen eten. En het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, want fyto-oestrogenen zitten in aardappelen, vers fruit, verse groente, sojaproducten, havermout, verse kruiden, kikkererwten, shi-itakes en nog veel meer. Kijk maar eens bij Fyto-oestrogenen.

 2. Hardlopen

Met hardlopen verbrand je calorieën, het zorgt voor sterke botten en het is goed voor je humeur. Je pakt er dus in één klap drie overgangsklachten mee aan. Omdat je nu steeds minder oestrogeen produceert, kun je last krijgen van osteoporose, depressies en een flinke zwemband rond je middel. Maar wat blijkt? Bewegen helpt. Met een paar flinke work-outs per week kun je deze overgangsklachten aanpakken.

3. Yoga

Yoga maakt je niet alleen soepel, slank en sterk. Opvliegers kunnen worden veroorzaakt of verergert door stress. Yoga is een absolute stress-killer en werkt zo dus ook goed tegen overgangsklachten. Minimaal een keer per week dat yoga-matje uitrollen dus.

4. Supplementen

Gezond koken schiet er bij ons allemaal wel eens bij in. Je komt dan misschien niet aan je dagelijkse voedingsstoffen. Zet daarom in ieder geval deze drie potjes binnen handbereik: een goede multivitamine, visoliecapsules en isoflavonen (fyto-oestrogenen) in een hoge concentratie. Deze laatste werken goed tegen opvliegers, nachtzweten en een depri gevoel.

5. Krachttraining

Met krachttraining bouw je spieren op en spieren verbranden veel calorieën en geven je een strak lijf. En het is niet anders: wil je na je 40ste een beetje leuk voor de dag komen in een strak mouwloos jurkje, dan kun je echt niet langer om de sportschool heen. Vanaf je 40ste neemt je spiermassa namelijk met 1% per jaar af, tenzij jij ervoor zorgt dat dat niet gebeurt. Met krachttraining dus. Hup, duw jezelf een keer per week die sportschool in. Binnen een paar maanden zul je al verschil zien. Wel volhouden, anders zakt de boel weer in.

6. Mirena

Een Mirena-spiraal is niet alleen een anti-conceptiemiddel, het reguleert ook je menstruatie. Je cyclus wordt opgebouwd en afgebroken door oestrogeen. Zijn je eitjes te oud en te zwak dan geven ze te weinig oestrogeen af om de cyclus af te maken. Gevolg: je wordt niet ongesteld en spaart de boel lekker op. Komt er dan een eitje vrij dat wel sterk genoeg is, dan breken de sluizen open. Pijnlijk. En enorm messy. Een Mirena maakt een einde aan die onvoorspelbare en onvoorstelbaar heftige menstruaties.

 7. Wijn

Rode wijn bevat ook fyto-oestrogenen. Een wijntje op zijn tijd is dus heel goed voor Sarahs! Pas wel op, te veel rode wijn kan juist opvliegers veroorzaken. Maar een glas per dag – liever niet elke dag – mag. En twee in het weekend hoeft ook echt geen probleem te zijn.

 8. Humor

Humor helpt. Het is zelfs onderzocht: vrouwen met een positieve levensinstelling hebben minder last van overgangsklachten. Een klein beetje zelfspot is een goed begin. Maar gierend van het lachen te gênante overgangservaringen uitwisselen met vriendinnen, dat werkt wat mij betreft echt het beste.

En? Voel je je al wat beter?

sarahmagazine_wordtvervolgd_zwart

Print Friendly
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 reactie op Alles op een rijtje

  1. Paula Rizzo schreef het gelijknamige boek. Met haar boek Alles op een rijtje ontdek je hoe je je hoofd en leven op orde krijgt door slim lijstjes te maken.

Plaats een reactie

De overgang??? Neeee!

There is no content to display.

There is no content to display.

There is no content to display.

There is no content to display.